سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن بیان جاودان

همزمان با لشگر کشی نظامیان انگلیسی در مرز یمن و فرار صالح به عربستان؛

 

در حالی که سرانجام عبدالله صالح دیکتاتور یمن با فرار به عربستان، مرحله اول انقلاب مردم یمن را تثبیت کرد، اخبار منتشره در رسانه های بین المللی از تلاش مضاعف غرب جهت انحراف در آینده انقلاب مردم این کشور حکایت دارد.

به گزارش رجانیوز، در همین راستا "ویچسلاو ماتوزف " دیپلمات سابق روسی گفت: تجزیه یمن یکی از اهداف سیاست‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه است و حتی کشورهای دوست و متحد آمریکا مثل عربستان در معرض خطر تجزیه قرار دارند.

 وی که با فارس گفتگو می کرد، درباره سناریوی پیش روی یمن بعد از رفتن علی عبدالله صالح به عربستان گفت: اولین سناریو این است که جوانان انقلابی، گروه‌ها و احزاب معارض یمنی شرایط خود را به معاون اول علی عبدالله صالح که فعلا جانشین اوست، بقبولاند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که بعد از خروج علی عبدالله صالح از یمن، امکان ایجاد تفاهم سیاسی میان انقلابیون و باقیمانده رژیم صنعا وجود دارد.

حل بحران داخلی یمن از راه‌های سیاسی

این دیپلمات سابق روسیه تصریح کرد: اکنون ملت یمن می‌تواند یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به مشکل داخلی کشور خود پیدا کند. بدون تردید، این عزم و اراده برای پایان دادن به مشکلات داخلی یمن می‌تواند در آینده نزدیک ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی را به این کشور بازگرداند.

امکان تجزیه یمن وجود دارد

این دیپلمات سابق روسیه درباره امکان تجزیه یمن پس از علی عبدالله صالح گفت: امکان تجزیه یمن وجود دارد چرا که این کشور از ده‌ها سال پیش از دو دولت مستقل تشکیل شده است. بر همین اساس، فعالیت‌های تجزیه طلبانه در یمن وجود دارد. البته بهترین حالت براین کشور حفظ یکپارچگی و تشکیل یک دولت ملی عربی است نه اینکه دو دولت مستقل تشکیل شود. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که تقسیم کشورهای عربی -اسلامی و ترسیم خطوط مرزی جدید از جمله سیاست‌های ژئوپلتیک آمریکا برای خاورمیانه جدید است. چرا که این سیاست در زمان ریاست جمهوری جرج بوش پسر توسط کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مطرح شد. وی افزود: بدون شک تجزیه یمن یکی از اهداف سیاست‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه است. چرا که وحدت اقتصادی، سیاسی و نظامی در هر کشوری می‌تواند مانع از اجرا شدن سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا در منطقه شود. بنابراین بهترین حالت برای مردم منطقه متمرکز شدن بر وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه‌های آمریکاست. چرا که هم اکنون ملت‌های منطقه شاهد اقدامات آمریکا علیه ایران، سوریه، پاکستان هستند.

ماتوزف گفت: بدون شک بیگانگان برای تجزیه یمن توطئه کرده‌اند. تجزیه این کشور سبب تضعیف یمن خواهد شد. بر اساس طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا، تمام کشورهای این منطقه در معرض خطر تجزیه قرار دارند. حتی کشورهای دوست و متحد آمریکا مثل عربستان در معرض خطر تجزیه قرار دارد. به طوری که بر اساس طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا عربستان به 3 کشور تجزیه خواهد شد. به طور کلی هیچ کشور اسلامی از این توطئه آمریکا در امان نخواهد بود.

اما در همین زمینه، وزارت دفاع انگلیس نیز از استقرار نیروهای دریایی انگلیس در نزدیک یمن خبر داد. به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی "بی بی سی "، سخنگوی وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که "یک یگان ارزیاب نظامی " انگلیس در نزدیک مرزهای یمن مستقر شده است. این سخنگو گفت: این یگان ارزیاب در راستای استقرار عادی و روتینی خود در منطقه خلیج فارس حضور دارد.

وی در عین حال از ارایه هرگونه توضیح و تفسیری درباره "ماهیت ماموریت این یگان " خودداری کرد.

برپایه این گزارش، 80 نفر از نیروهای دریایی انگلیس هم‌اکنون در کشتی لجستیکی "فورت ویکتوریا " مستقر هستند و شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز " نیز خبر داد که کشتی بیمارستانی "ارغوس " در منطقه حضور دارد.

وزارت دفاع انگلیس از تایید این مطلب که ماموریت دو کشتی یاد شده زمینه‌سازی برای انتقال احتمالی اتباع انگلیسی مقیم یمن به خارج از این کشور است، خودداری کرد.

"ولیام هیگ " وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه از اتباع انگلیس در یمن خواسته بود که با توجه به "افزایش خشونت‌ها در این کشور " از آن خارج شوند.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنانی با اشاره به تحولات اخیر یمن خواستار انتقال سریع قدرت در این کشور شده و در بیانیه مشترکی که اخیرا آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، و نخست‌ وزیران بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا صادر کرده‌اند ضمن اینکه از عربستان برای مداوای علی‌ عبدالله صالح قدردانی شده، از همه طرفهای درگیر در یمن خواسته شده که در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس به یک راه ‌حل دست یابند. 


[ سه شنبه 90/3/17 ] [ 4:49 عصر ] [ محسن حیدری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 58977